A Földművelésügyi Minisztérium, a CO-OP Hungary Zrt. és a Környezetbarát Termék Nonprofit Kft. egy háromoldalú „Környezetügyi Partnerségi Keretmegállapodást” írt alá, amelynek keretében „Környezetbarát mintaprojektet” indítottak el közösen, az ökocímkével rendelkező termékek népszerűsítését vállalva.
A Földművelésügyi Minisztérium kiemelt céljának tekinti az ökocímkés minősítésű termékek forgalmának növelését, ezért a termelők és a fogyasztók megnyerésére irányuló kommunikációs kampányok mellett további eszközök alkalmazását is ösztönzi. Egy ilyen eszköz a Földművelésügyi Minisztérium, a CO-OP Hungary Zrt. és a Környezetbarát Termék Nonprofit Kft. között létrejött „Környezetügyi Partnerségi Keretmegállapodás” keretében a „Környezetbarát mintaprojekt” lefolytatása. A projektben részt vevő COOP Üzletlánc vállalta, hogy kereskedelmi célú és saját felhasználásra szánt beszerzéseiben a környezetbarát
minősítéssel rendelkező termékek arányának a növelésére törekszik.
„Az Európai Uniós Ökocimke rendszer a fenntartható termelést és fogyasztást szolgálja, hiszen olyan termékek kaphatják meg, amelyek anyag- és energiatakarékosak, valamint életciklusukban kevésbé károsak a környezetre. Az együttműködéstől azt reméljük, hogy ezen termékek nagyobb figyelmet kapnak, láthatóbbá válnak, amely által egy fenntartható világban környezetbarát kereskedelem alakulhat ki – emelte ki V. Németh Zsolt, a Földművelésügyi Minisztérium környezetügyért, agrárfejlesztésért és hungarikumokért
felelős államtitkára.
„Hazánkban jelenleg 18 regisztrált gyártó 884 terméke rendelkezik a EU Ecolabel címkével, míg a Környezetbarát termék védjegyet 17 regisztrált 323 terméke birtokolja” – tette hozzá az államtitkár. Fontos, hogy a lakosság jelentős hányada megismerje az ökocímkével rendelkező termékek előnyeit, igényt támasszon elérhetőségükre, valamint a környezetbarát termékek keresletének hatására a kereskedelmi
egységek bővítsék a védjegyes termékek választékát, növelve ezáltal eladásukat is. Így a mintaprojekt elsődleges célja az ökocímkék kereskedelmi „láthatóságának” növelése, ezen keresztül pedig az ökocímkével minősített termékek keresletének és kínálatának egyidejű bővítése. Cél továbbá, hogy ennek eredményeként a kereskedelmi egységek elkötelezetté váljanak a környezetügy iránt, és mind tevékenységüket, mind kereskedelmi politikájukat ezen szempontok figyelembevételével folytassák.
„Az idén októberben induló Környezetbarát mintaprojekt a Földművelésügyi Minisztérium kezdeményezésére jött létre, amelytől 14 hónap után konkrét eredményeket várunk. A tapasztalatok ismeretében egy kereskedelmi feltételrendszert dolgozunk ki, melyek alapján üzleti egységek is pályázhatnak Ökocimke minősítésre” – emelte ki Barta Géza, a Környezetbarát Termék Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója.
„A COOP korábban is elkötelezett volt a környezetvédelem és környezeti terhelések csökkentése mellett. Az elmúlt években tartó boltmegújítás révén a Coop Gazdasági Csoport többmilliárd forintot fordított üzletei megújítására és zöldmezős üzletfejlesztésekre, ami technológiai szempontból jelentős újításokat eredményezett. A mintaprojekt keretében az azonos ár/érték arányú termékek közül a környezetbarát védjeggyel rendelkező termékeket részesítjük előnyben, az ökocímkés termékeket népszerűsítjük saját kommunikációs eszközrendszerünkön (promóciók, kereskedelmi aktivitások, stb.) keresztül – hangsúlyozta Csepeli Lajos, a CO-OP Hungary Zrt. Igazgatóságának elnöke.
Majd hozzátette:”hálózatunkban jelenleg három termékkör rendelkezik ezzel a minősítéssel, babaápolási cikkek, háztartási papíráruk és tartós elemek. Bízunk benne, hogy ez az együttműködés legalább olyan sikeres lesz, mint a minőségi magyar termékekért végzett erőfeszítésünk.”
A nemzeti „Környezetbarát Termék” védjegyet és az uniós EU ökocímkét a Földművelésügyi Minisztérium ítéli oda azoknak a magyarországi gyártóknak és szolgáltatóknak, amelyek komoly erőfeszítéseket tesznek a környezetbarát termékek fejlesztésére, gyártására és jó példával járnak a felelős környezettudatos szemléletmód és vállalatirányítás kialakításában. Az ilyen termékek elterjedésével csökkenthetők a termelésnek és a fogyasztásnak a környezeti elemekre, az egészségre, az éghajlatra és a természeti erőforrásokra gyakorolt káros hatásai.
Az egyes kereskedelmi üzletek szolgáltatásának környezetbarát minősítésének igényén túl, a projekt eredményeként megjelenhetnek az ISO 14001 vagy EMAS minősítést megszerző kereskedelmi egységek. Mindezeken túl a mintaprojekt a kereskedelemben dolgozók és a fogyasztók környezeti tudatosságának fejlesztését is célul tűzte ki.
Háttér
COOP Gazdasági Csoport
A COOP Gazdasági Csoport 100%-ban magyar tulajdonú, amelynek jelenleg közel 700 kis- és középvállalkozás a tagja. Tavalyi árbevétele 560 milliárd forint volt. Több mint 32 ezer alkalmazottjával az ország egyik legnagyobb kistelepülési foglalkoztatója. Az üzletláncnak közel 3000 franchise boltja van, és további 2000 üzletet lát el áruval. A COOP az ország szinte minden településén jelen van, naponta 1,5 millió vevő fordul meg boltjaiban. A COOP társadalmi felelősségvállalásának országos programjai közé tartozik a minőségi hazai élelmiszertermelést középpontba állító Coop Rally. Emellett 1996 óta támogatja a Magyar Olimpiai Csapatot, 2013-tól gyémántfokozatú támogatóként. Továbbá az üzletlánc a Coop Segély Alapítványon keresztül 2010 óta segíti az önhibájukon kívül bajba jutott embereket és a különleges ellátást igénylő gyermekeket.
Környezetbarát Termék Nonprofit Kft.
A Környezetbarát mintaprojektben résztvevő Környezetbarát Termék Nonprofit Kft. a nemzeti környezetbarát valamint az Európai Unió ökocímke termékminősítő, tanúsító rendszereinek magyarországi működtetője, mely tevékenységet 1994. január 1-jétől hazánk első közhasznú társaságaként végzi. Tevékenységébe tartozik a minősítő rendszer népszerűsítése is, hogy mind szélesebb körben elérhetővé
váljanak az ökocímkés termékek a fogyasztók számára, továbbá hogy ösztönözze a gyártókat a környezeti innovációra, a környezetbarát termékek előállítására.
Az ökocímke segítséget nyújt a beszerzőknek a közbeszerzésben, kritériumrendszere kiválóan alkalmazható környezetbarát, zöld beszerzési eljárásokban. Az ökocímke garancia a minőségre és a hitelességre Magyarországon és az Európai Unióban egyaránt. Azökocímke uniós viszonylatban ma már több mint tizenhétezer terméken található meg.
Kapcsolódó bejegyzések
A Bizottság vállalásokat tesz a fenntartható városfejlesztés terén kitűzött globális célok elérésére
Az ENSZ Habitat III konferenciája alkalmából az Európai Bizottság három kötelezettségvállalást tett az ENSZ új városfej...Uniós bankreform: erős bankok a növekedés és a bizalom helyreállítására
A Bizottság a mai napon átfogó reformcsomagot terjeszt elő az uniós bankok ellenálló képességének további erősítésére. ...Az ipar napjai Debrecenben
Akár repülőtér-üzemeltetői továbbképzést is indíthat a jövőben a Debreceni Egyetem Műszaki Kara, hangzott el az intézmé...Újabb formabontó helyszín a MagNet Banktól
Az V. kerületi fair trade kávézó-bankfiók sikere után a MagNet Bank tovább folytatja közösségi élménytereinek létrehozá...Szingapúri piaci lehetőségek
2016. augusztus 30-án, Dr. Pakucs János a Magyar Innovációs Szövetség tiszteletbeli elnöke bemutatkozó látogatáson foga...Diego Massidda Nagy-Britanniában folytatja karrierjét, szeptember elsejével Alexandre Froment-Curtil veszi át a Vodafone Magyarország vezetését
Öt év után távozik a Vodafone Magyarország vezérigazgatója, Diego Massidda, akinek a pozícióját szeptember elsejétől a ...Harsányi István-díj
A Magyar Innovációs Szövetség (MISZ) által gesztorált közhasznú Manager Képzés Alapítvány kuratóriuma, Dobák Miklós eln...Affaire Société Générale : Bercy doit réclamer les 2,2 milliards à la banque
Dans le sillage de l’affaire dite Kerviel, la Société Générale a obtenu du fisc un crédit d’impôt de 2,2 milliards d’eu...Leendő munkáltatóikkal találkoztak
A Természettudományi és Technológiai Kar tizenhat ipari partnere – köztük a duális képzésekben résztvevő hat vállalat –...The Transition of the Financial Sector Towards a Low-Carbon Economy
This year, the European Green Party will campaign for a push in the divestment of fossil fuels: we want to convince mor...