Keresés...

M&S és a nagy Zöld tervek


Öt év reklámhadjárat, és tervek után a Marks & Spencer (M&S) 2012. június 7.-én bejelentette, hogy az „út háromnegyedét már megtették valamennyi vállalati kötelezettségvállalásuk, a nagyratörő környezetvédelmi, és etikai programjukkal kapcsolatban.”



Nyilatkozatuk alapján, „a terv 180 pontból tevődött össze, amiből 138-at teljesítettünk, cél hogy még 30 pontnak megfeleljünk.” Ezen pontok között szerepel a vezérigazgató azon feladata, hogy 2012 évvégére széndioxid semlegessé tegye a vállalat működését, valamint nullára redukálja a vállalati szemétlerakó telítettségét. „Jó eredményt értünk el annak tekintetében, hogy előállítsunk legalább egy fenntartható, vagy etikus minőségű védjegyet 2015-re, és bevezessük az összes termékünkre.” Mondta nyilatkozatában a M & S.
Azonban a főutca kiskereskedőinek véleménye szerint nem tett eleget hat kötelezettségvállalásnak, beleértve a Forest Stewardship Council (FSC) szabványának és a Méltányos Kereskedelem 2012 (Fairtrade 2012) előírásainak 100 százalékában, miszerint 20millió ruhadarabnak kezeletlen pamutból kell készülnie.

Nézzük az eredményét, a M&S hogyan „csináljunk Üzleti Jelentést manapság” szemléletének.

  # Szén-dioxid semleges kiskereskedés

Itt arra mutat rá, hogy az Egyesült Királyság, vezető kiskereskedelmi cégeként, nagy hangsúlyt fektetnek az áruházak, az irodák, a raktárak, és a szállítás fenntartható üzemeltetésére.  Hitelesítetten szén-dioxid mentesek az Egyesült Királyság és Írország egész területén.
Az üvegházhatású gázok kibocsátását a M&S csökkentette 22 százalékkal, illetve a 158.000 tonna CO2-egyenérték immár2007 óta, annak ellenére, hogy az üzlet láncolata 18 százalékkal növekedett, az elmúlt időszakban.
M & S közleményében elismeri, hogy vásárolt szenet, éppen ezért kihangsúlyozza, hogy a fennmaradó kibocsájtást ellensúlyozza környezetvédelmi beruházásokkal, Olyanokkal mint a Carbon Neutral Company és a M&S között létrejött erdészeti  projektek Malajziában és Kenyában, szélenergia projektek Törökországban és Indiában, és a biomassza energetikai projektek Kínában és Srí Lanka területén.

  # Hulladék és csomagolás

A M&S-nél is találkozni lehet olyan kötelezettségvállalással, miszerint a kitermelt hulladék mennyiségét nullára redukálják 2012-ig. A hulladékmennyiség folyamatos csökkentése 2007 óta tart.  Az általa termelt összes hulladékmennyiséget 80000 tonnával, azaz 31 százalékkal sikerült csökkenteniük. Ezt a százalékot a hulladékok újrafeldolgozásával érik el, ami magába foglalja a visszairányított hulladékokat, és az élelmiszer hulladék komposztálását anaerob úton emésztő növények felhasználásával.

M&S a trendnek megfelelően ugyanúgy csökkentette a műanyag szatyrok használatát az üzleteiben, ami 1,7milliárd tonnának felel meg az elmúlt öt év összesítésébe, valamint csökkentette a csomagolásnál használt műanyag mennyiségét 26 százalékkal.

  # Az etikus és fenntartható címkék

M&S június 7.-én azt is kijelentette, hogy termékei 31 százalékát, összesen 2700000000 terméket szállítottak le fenntartható vagy etikus minőségi védjeggyel ellátva. A termékek megfelelek olyan etikus elveknek mint a szabad tartás, elhangzott olyan fogalom is mint az öko gyár, és újrahasznosított anyagokból készült mindenhol hangoztatott divatos kifejezés. A kiskereskedők vállalást tettek arra, hogy termékpalettájuk 50 százalékát ezen névjegy alatt értékesítik, hogy elérjék a 2015-re kitűzött terveket, és minden gond nélkül megfelezessenek a 2020-ra kitűzött céltörekvéseknek.

Egyéb fontos mérföldkő a 88 százalékos értékesítési növekedés, amit 2007 óta folyamatosan értek el a Fairtrade élelmiszeripari, és mintegy 11 millió eladott ruha újra, és újrafelhasználásával. M&S 2008 óta áll partnerségben az Oxfam-al. Áprilisban összefogásuk eredményeképpen elindították a „Shwopping-ot”, egy innovatív új kampányt, amelyben felkérik a vásárlóikat adják át nekik régi, vagy megunt ruhadarabjaikat, amikor vesznek egy újat.
Június 7.-én Marc Bolland a M&S ügyvezető igazgatója úgy írta le a „Shwopping” kezdeményezést, mint „a bölcsőtől a bölcsőig kiskereskedelmi modellt” és hozzáfűzte, hogy a kiskereskedelmi láncolatuk továbbra is elkötelezett a „Terv” mellet. „Ez egy fontos része a DNS és az alapvető terveinknek, hogy kialakuljon egy nemzetközi, többcsatornás kiskereskedelmi rendszer,”

  # Kihagyott célok

Azonban kiderült a M&S-ről egy rövidtávon fennálló, de jelentős visszaesés „A Terv” kötelezettségvállalásával kapcsolatban.

Az egyik ilyen fontos vállalás 2012-ig, a felhasznált fa 100 százalékos saját forrásból való biztosítása, ezzel szemben mindössze csak a 84 százalékot voltak képesek elérni, ami annak köszönhető, hogy „nem áll rendelkezésre” elég fa az erdeikből.

Ezek a nehézségek vezettek oda, hogy M&S 20millió ruha előállítását Fairtrade pamutból tervezi. A vállalat nyilatkozatában azt mondta, hogy tervei szerint a gyapot 50 százalékát fenntartható forrásból fedezi, ami magába foglalja a Fairtrade, Better Cotton Initiative és újrahasznosított gyapot.

A kereskedelmi láncolatban sem sikerült elérni a vízfogyasztás leredukálását 20 százalékkal 2012-re, ehelyett mindössze csak két százalék valósult meg. Védekezésképpen új céltervet jelentettek be, miszerint a vízfogyasztást 25 százalékkal csökkentik 2015-re. Továbbá bevezetését tervezik a biodízel felhasználásának, amit máris félresöpörtek, mivel aggályosnak látják a növénykultúrák fenntarthatóságát. Másik tervük átállni a bio élelmiszerek értékesítésére, minden friss pulyka, liba, sertés-és kacsa termékek szabad tartásból való beszerzésére. Ez az elképzelés is úgymond füstbeszállt. Annak ellenére, hogy a legfőbb pontokban az M&S kudarcot vallott, Bolland mégis azt nyilatkozta, „Hogy elkötelezettebbek A Terv mellett, mint valaha.”


Kun -Szabó Ella



 
Elejére!