Keresés...

9 tipp a sikeres fenntartható gazdasági vezetésért

Számos posztgraduális program kínál megoldási lehetőséget a Zöld törekvésű vállalkozások számára, a CSR jegyében. Európa szerte a legtöbb embert aki CSR pozíciókban dolgozik, a szenvedélye vitte erre a pályára, míg tapasztalatait más munkaterületen szerezte. Ha ennek a sok lelkes embernek a tapasztalatait összeadjuk, és elgondolkodunk egy kicsit, 9 alapvető gyakorlatot fedezhetünk fel benne, ami fontos alapjává válhat a sikeresen fenntartható gazdaságnak. 


1Légy rugalmas és kíváncsi

A CSR területén folyó munkát egy életen át tartó tanulás, és tapasztalás kíséri, aminek a jutalma a rugalmasság, és a kíváncsiság. A Vállalati felelősségvállalás majdnem minden területet lefed a vállalaton belül. Egyen napot véve csak alapul, lefedi a cég emberjogi politikáját, ha szükséges függetlenedését az igazgatóság elképzeléseitől, kezelni a környezeti kérdéseket (köztük a vízgazdálkodás) valamint a munkaerő diverzitása.

Ha a feladat sokszínűségét vesszük figyelembe, ez a feladatkör egyszerre félelmetes, és felvillanyozó. A feladat rémisztő része egyben az is, amikor képviselni kell mindazt, amiről valójában még csak keveset tudnak. Magával ragadó aspektusa azonban a tanulás lehetősége az összes átfogó tevékenységet beleérve. Az emberek, akik természetüknél fogva kíváncsiak alig várják az új feladatokat, és éppen ezért lehet jól boldogulni a vállalati felelősségvállalás szerepkörében. Szükséges időt fordítani a komfort zónára, valamint a kapcsolatok kiépítésére a vállalat egészén belül, és a vezetői szférában egyaránt.

A kíváncsiságot gyakorolhatja más kollégák, szervezetek megkeresésével, akik érdekeltek a Vállalati felelősségvállalás programjában. Hívjanak össze üléseket, ahol kivesézik a felelősségi köröket, és minden ezzel kapcsolatos nézeteiket a vállalati CSR programok tekintetében, minden kölcsönös érdeklődésre számot tartó terület figyelembevételével.


2. Legfontosabb kompetencia a tanulás, új ismeretek szerzése

Nagyjából mindenki a vállalati felelősségvállalás területén, más munkakörből lépett át erre a területre. A vállalati felelősségvállalás egy nagy sátor, ahol mindig meglesz a módja annak, hogy alkalmazzák benne a már megtanult ismereteket akár a marketing nyújtja a hátteret, vagy épp a környezettudomány. A siker kulcsa, „lassan járj, tovább érsz”.

Vizsgáljuk meg a fent említett két munkakört. A marketingeseknek megvan az a technikai háttere néhány „puhább” képességnek, mint a jó kommunikációs, és befolyásoló készség, ami egyben szükséges a CSR sikeres elsajátításához. Azonban azokat a bonyolult területeket is be kell járnia még egy nem műszaki embernek is, mint a környezetvédelmi tervezés. A másik oldal, a műszaki ember, akinek kevésbé ellentmondásos a CSR szerepe, és egy részük rendelkezik jó kommunikációs is, ami befolyásolja a sikert ebben a szakmában. 

Az ismereteket, és a viselkedési formákat a munkahelyen kell elsajátítani, ami hihetetlenül nehéz, valamint időt és figyelmet igényel. Az új területen kockáztatni kell, tudatában kell lenni a sérülékenységnek, vagy épp a kiszolgáltatottságnak. A vágy a tudás után, az alázat (nem tartom magam tájékozottabbnak másoknál), és mindenekelőtt a szenvedély a kulcs.


3Kommunikálni, kommunikálnikommunikálni

A sikeres vállalati felelősségvállalás területén nincs még egy olyan fontos tényező mint a kommunikáció. Legyen az írásbeli kommunikáció,vagy épp beszéd egy nagy csoport, vagy a belső érintettek kisebb csoportja előtt, a kommunikációs ismeretek elengedhetetlenek. Vegyünk példának egy olyan komplex tényt, mint a klímavédelemre irányuló stratégiák ismertetése egy kevésbé emocionális, szakmai közönség előtt. Képesnek kell lenni besűríteni ezt a bonyolult témát, témát egy releváns és meggyőző üzenetbe.

Egy bizonyos ponton minden ember a vállalatnál a CSR-ben dolgozik. A beérkező információk, adatok a vállalat minden sarkából érkeznek, és a munkatársak megfogalmazása sok esetben nem olyan kreatív mint az íróké. Meg kell lennie annak a képességnek, hogy ezt az információt beleszője egy impozáns, olvasható jelentésbe, ami sarokköve a jó vállalati felelősségvállalási programnak.

Ha nem ezeket a képességekkel született, akkor se essen kétségbe. A kommunikációs készség a képezhető, csak meg kell találnia megfelelő fókuszt. Sok ember fél a nyilvánosság előtt beszélni. Ez egy olyan probléma, ami akadályozza a pályája felemelkedését. Ha elhatározásból nem tudja legyőzni ezt a gátat, akkor keressen fel ez irányú szakképzést. De a legfőbb recept mégis csak a gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni!


4. Keresztülvinni a befolyást

A vállalati felelősségvállalás szakmai feladatkörébe tartozik a programok meggyőző ismertetése. Ahhoz hogy meggyőzően tudjunk befolyásolni másokat, a produktív szakmai kapcsolatok elengedhetetlenek. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a vállalati felelősségvállalás igazgató szoros kapcsolatot alakít ki minden szervezeti egység munkatársával a stratégiák, célok, és mérőszámok összegzése érdekében, amit felépít egy hiteles, következetes programmá.

A befolyás gyakorlása trükkös feladat. Például, ha cég alelnöke nem látja az értéket az ellátási lánc ellenőrzésében, a vállalat etikai kódexének kialakításában, a CSR feladata megértetni, hogy ez miért fontos, és értékes. A vita már egymagában minden reputációs kockázatot csökkent, a cégmárka, a termékek minőségének javulását, és azt a tudatot, hogy helyesen cselekszik. Az már idő kérdése, hogy megértsék a prioritásokat, ezalatt az idő alatt testre szabhatjuk javaslatunkat, ami illeszkedik a paradigmába. A legtöbb csoport vezető háta közepére sem kívánja a „kívülállókat” aki csak úgy jön, és megmondja mit kell tennie. Ennek tükrében el kell fogadnia, hogy akkor sem befolyásolhat minden belső érintetett, még akkor sem, ha nem adja fel. A siker kulcs az, ha be tudja bizonyítani, hogy a kapcsolatuk kölcsönös értékeken alapul. A legfontosabb megjegyezni, hogy a hosszú távú jó kapcsolat fontosabb, mint a rövid távú győzelem.


5. Olvasson a rendszerben

Ez egy fontos képesség, ami arra szolgál, hogy megértse az üzleti kultúra hogyan dolgozik, és az hogyan alakítja a vállalati magatartást.

Ezt a képességet a legnehezebb meghatározni, mert annak a megértésére utal ami nem halható, nem olvasható. Például, össze lehet hívni egy találkozót, amin mindenki fantasztikusan érzi magát, aztán néhány hónappal később rájön, semmit sem sikerült elérni a célok végrehajtásának érdekében. A vállalati kultúrákra jellemző, hogy sokszor bólogatnak arra, amivel alapjában véve nem értenek egyet. Egy másik gyakori példa, amikor az emberek feliratkoznak a rendszeres CSR találkozókra, de ritkán vesznek részt.

Jó néhány tapasztalat kell, mire megkérdezi magától, mi folyik itt valójában? Bár lehet, hogy erre a kérdésre nem talál egyetlen választ, mégis a siker a kérdés feltételében, ezt követően pedig a helyzet elemzésében rejlik. A körülményeket vizsgálva célravezető lehet, ha a kérdést az adott személynek, vagy csoportnak szegezi, azonban sokszor jobb szolgálatot tesz, ha a kérdést egy bizalmasának teszi fel, aki segíthet megérteni a helyzetet.

Ha megérti a „rendszert”, máshogy mondva a viselkedések mögött megbúvó okokat, akkor a helyzetnek megfelelően tud reagálni. Természetesen a lehetséges megoldások kidolgozása függ a láncolat nagyságától, összefüggésektől.

Bár ez a terület a legkevésbé definiálható, mégis ennek figyelmen kívül hagyása halálos lehet a karrier szempontjából. Ha nem látja a csoportok paradigmáját, egyént próbál befolyásolni, vagy nincs tudatába saját viselkedése gyökereivel, az eredmény katasztrofális lehet. Ha ezt jól végzi, katalizátora lesz a sikereinek.


6Tanulj és gyakorold a „vállalati szájkaratét

Gyakori hiba sok vállalati ökoharcosnál, hogy túl szenvedélyesen védi az embereket, és a földet. A túlbuzgóság mögött megbújik a megértés hiánya, vagy a más vállalat iránti elkötelezettség igénye. Szociális, és környezetvédelmi érdekeken dolgozni egy cég életében egy kicsit olyan, mint a vállalati karate. A karate egy japán harcművészet, aminek a lényege puszta kézzel legyőzni, és lefegyverezni egy páncélos harcost. Bár ez a metafora konfrontációkeresőnek tűnhet, mégis a legtalálóbb példája ennek a pályának. Nézzük. A karate szó japán formája a jujutsu. (Ju) maghatározása, „szelíd, hajlékony, rugalmas, hajlékony”, (Jutsu) „az ellenfél erejét használni önmaga ellen, nem pedig a sajátunkat”.

A vállalati felelősség területén dolgozók gyakran úgy látják, hogy a legjobb út az eredmények eléréséhez, a körülményes. Azt gondolják, lesz még számos alkalmuk, azt mondani, hogy „nem”. Hiába van egy tonnányi ötlete, a program ezzel a hozzáállással nem fog működni. Tudjuk, hogy a CSR programok és kezdeményezések sok esetben ütköznek ellenállásba. Alapvető, a kegyelem (finom, hajlékony, rugalmas) képessége, amikor megbirkózunk az erővel, de közben ragaszkodni kell az értékeinkhez, mivel a párbeszéd alatt megtaláljuk a kreatív alternatívákat.


7. Legyen vállalkozó

A vállalati felelősségvállalásról kering néhány halott elképzelés, mint a jótékonyság, a társadalmi munka szerepvállalásával csökkenteni a cég ökológia lábnyomát. Bár ezek a programok szervesen illeszkednek a vállalat életében, és mindenhol szükség van egy ökoharcosra, mégis ennél tovább látva kell megtalálni a leginkább hatékony vállalati értékeket. Ha elővesszük a vállalat ROI vizsgálat, gyakran láthatjuk, hogy a CSR programok növelték az üzletet.  

Az üzleti látásmód, a vállalati felelősségvállalás területén is alapvető képességet igényel. Ne gondolja senki, csak azért mert a vállalat megnyitott egy CSR osztályt, attól még automatikusan el is fogadták annak szerepét. A siker azon múlik, hogy képes –e megtalálni, értékelni, és fontossági sorrendbe állítani a kezdeményezéseket, amelyeknek hozzáadott értékeket is kell jelentenie a vállalat számára. Ahhoz, hogy ez megvalósuljon, elkerülhetetlen az üzleti látásmód.

Vegye úgy, hogy feleségül veszi a vállalati felelősséget, a profitot, és a vállalati ökoharcosok Szent Grálját. Ön hozza össze az embereket az új programokkal, amelyek hozzájárulnak a vállalat fejlődéséhez, és a környezetvédelemhez egyaránt. A siker kulcs ezen a területen az ötlet. Vizsgálja meg a társadalmi, környezetvédelmi problémákat és vizsgálja meg, mint potenciális üzleti lehetőséget. Tegyen fel kérdést magának! Hogyan használható a cégem kompetenciája, a társadalmi, környezetvédelmi problémák megoldásában? Alkalmazza üzleti érzékét ezen problémák megoldására,

A fentiek megértéséhez nélkülönözhetetlen némi alapigazság: Az ötletek mindig olcsók, a megvalósításuk költséges. Nem minden ötlet lehet nyertes. Éppen ezért vizsgálja meg ötleteit a beruházások megtérülési sorrendjében, majd fokozatosan vezesse fel, amíg meg nem találja a legjobb megközelítését a kezdeményezésének.

Másodszor fontos megérteni, hogy a stratégiai elképzelések egyedüli tartománya nem mindig a tökéletes. Tény hogy sok esetben a jó ötletek pezsdítőleg hatnak a szervezeten belül. Bármely személy, bármely szinten lehet számunkra szikra, amely lángja lehet, a következő programunknak. Figyelni kell arra is, hány ember folyik közvetlen bele a folyamatba, mivel a társ-kollaboránsok megtölthetik saját ötleteikkel a koncepciót, még a szokásos jóváhagyási procedúra előtt,é s akkor az egész munkánk mehet a temetőbe.


8. Figyelj a részletekre, fegyelem, minőség, eredmények

E téma úgy tűnik mintha alapjai lennének egy sikeres programnak, azonban meglepődnének milyen sokszor figyelmen kívül hagyják, különösen a CSR programjai. A vállalati felelősségvállalási programja könnyen eltolódhat a fényes, és új témák felé. Például előszeretettel vonják be magukat civil szervezetként a „név és rosszhírnév” kampányokba, előszeretettel követik a legújabb kormányzati szabályozásokat, a legdivatosabb felelősség rangsort, vagy épp az új feltűnő dizájn a vállalat honlapján. Ezek ugyan fontos kérdések, de ha túlreagáljuk az adott pillanatban, akkor dekoncentrált eleme lesz a CSR a programnak.

Fontos tudni, fegyelmezett irányítási rendszer minden sikeres CSR alapja. Világosan kell közölni, mérhető célokat, éves időtartamra szállítva. Vegyük példaként. A termelő által várt éves CSR programnak figyelembe kell vennie az állam céljait egyes programokban (pl. a vízfelhasználás csökkentése, a munkaerő sokszínűségét, az ellátási lánc audit, stb), valamint összesítenie kell a szükséges adatokat az érintett térségekből, amit egy impozáns történetbe kell belefoglalni. A siker érdekében fontos felállítani az alapokat: ki biztosítja az adatokat, ki az aki megírja a történetet, ki fogja felül vizsgálni, kitől kapjuk meg a grafikákat, és a képeket, valamint menetrendbe kell állítani a költségvetést, és a tervezetet.

Ezek a feladatok igaz nem vonzóak, mégis elengedhetetlen a sikeres vállalati felelősségvállalás programjának. Miután egy fegyelmezett programot jól felfogott célok, egyértelmű szerepek, felelősségi körök és megbízható üzleti folyamatok kísérik, csökkentve a munkahelyi stresszt, növelve az eredményeket. A bevált és sikeres stratégia kialakítása olyan, mint a műszerfal, kulcsfontosságú


9. Szenvedéllyel

Aki ezt a pályát választja, függetlenül minden tényezőtől, a szenvedély hajtja. A szenvedély adja a kitartást, szinte bármilyen helyzetben. Nem számít számára a háttere, a pillanatnyi tudásszintje, ezt mind közös nevezőre hozza a CSR szakemberben a szenvedély, mert tegyen bármit, az csodálatos: segíti az embereket, és a földet, és a karrierjébe szentelt idő amit örökül hagy, jobbá teszi a világot.

Sok akadályt kell legyőznie egy ökoharcosnak a vállalatok világában, mégsem lesz olyan pillanat, amikor megkérdőjelezi a pályaválasztását. De végül is, ha lehetősége van az embernek összekapcsolni az idejét a tehetségével valami jobb érdekében, akkor igazán elégedett lehet a karrierjével. A siker kulcsa az ökoharcos szerepében, hogy táplálja a lángokat a szenvedélyével, még akkor is, ha a bürokrácia tehetetlensége hidegvízzel is önti le.




Timothy J. Mohin könyve nyomán készítette: Kun – Szabó Ella


 
Elejére!